Τα πάντα είναι θέμα τύχης, διατείνονται πολλοί όταν αναφέρονται στις επαφές τους με το Δημόσιο. Με μια ανάλογη υπόθεση βρέθηκα τυχαία αντιμέτωπη, όντας διοικητής του ΟΠΕΚΑ.

Το 2012, το παιδί του κυρίου Βασίλη Κ. πέρασε από τα ΚΕΠΑ, όπου πιστοποιήθηκε το ποσοστό αναπηρίας του και ο πατέρας του ξεκίνησε τη διαδικασία έγκρισης του σχετικού επιδόματος. Εκείνη την περίοδο οι γιατροί του ΕΣΥ απεργούσαν, με αποτέλεσμα να χρειαστούν 17 μήνες για να καθαρογραφθεί η απόφαση και ο πατέρας να ζητήσει από την Πρόνοια τα αναδρομικά 17 μηνών, τα οποία εδικαιούτο. Το αίτημά του απορρίφθηκε – προφανώς η αρμόδια υπηρεσία ακολούθησε ένα δεσμευτικό πλαίσιο.

Ομως ο κ. Κ άσκησε το νόμιμο δικαίωμά του, ακολουθώντας τη δικαστική οδό. Του πήρε καιρό για να λάβει στα χέρια του τη δικαστική απόφαση που τον δικαίωνε και με αυτήν ανά χείρας απευθύνθηκε στον Δήμο Καλλιθέας, όπου η απόφαση έγινε δεκτή.

Στο μεταξύ είχε συσταθεί ο ΟΠΕΚΑ και έπρεπε να κινηθεί η διαδικασία είσπραξης των επιδικασμένων επιδομάτων εκείνων των 17 μηνών.

Ο κ. Βασίλης Κ. φοβόταν ότι δύσκολα θα έφτανε στον στόχο του. Ολως τυχαίως, όμως, οδηγώντας το ταξί του και συζητώντας για το πρόβλημά του, ο πελάτης στο πίσω κάθισμα, είπε ότι ίσως θα μπορούσε να τον βοηθήσει με τον ΟΠΕΚΑ. Τυχαία, λοιπόν, η υπόθεση Κ. έφτασε στα χέρια μου και επιλήφθηκα αμέσως, καθώς ο ΟΠΕΚΑ δεν είχε λάβει γνώση του θέματος.

Σε δέκα ημέρες και με τη συνδρομή του Δήμου Καλλιθέας, οι προβλεπόμενες ενέργειες είχαν ολοκληρωθεί και το ποσό πέρασε στον λογαριασμό του, μετά από αγώνα εννέα ετών.

Σήμερα, 3 Δεκεμβρίου, είναι η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία. Οφείλουμε, λοιπόν, σήμερα, αλλά και κάθε μέρα να λαμβάνουμε κάθε δυνατό μέτρο ώστε αυτές οι περιπτώσεις να μη χρειάζονται «καλή τύχη» για να απολαμβάνουν οι πολίτες τα δικαιώματά τους. Τα επιδόματα που θεσπίζει το κράτος, υπό το φως του Συντάγματος για την κοινωνική προστασία είναι υποχρέωση της Πολιτείας και η απόδοσή της δεν πρέπει να επηρεάζεται από τις διακυμάνσεις του τυχαίου ή τις εναλλαγές των διοικήσεων.

Τα επιδόματα δημιουργούν δίχτυ ασφάλειας για τους πολίτες που έχουν χαμηλό εισόδημα ή χρήζουν προστασίας λόγω γήρατος ή αναπηρίας. Προς αυτήν την κατεύθυνση, ο ΟΠΕΚΑ έχει κάνει σημαντικά βήματα για τη συστηματοποίηση της εξυπηρέτησης των πολιτών από τις υπηρεσίες του.

Από αυτήν την πορεία, θα ήθελα να κάνω μνεία σε δύο δράσεις. Η πρώτη μετρά από τον Μάιο του 2020 με τη δημιουργία σύγχρονου τηλεφωνικού κέντρου πανελλαδικής εμβέλειας με διευρυμένο ωράριο, διασφαλίζοντας πρόσβαση των πολιτών στην πληροφόρηση. Πλέον, από τον Ιούλιο του 2021, το τηλεφωνικό κέντρο εντάχθηκε στη γραμμή εξυπηρέτησης 1555 του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Η δεύτερη ξεκίνησε πρόσφατα, τον Νοέμβριο του 2021, με τη σύναψη μνημονίου συνεργασίας με το Ινστιτούτο Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία και Χρόνιες Παθήσεις. Γνώμονάς μας, η επιδίωξη του υπέρτατου αγαθού της κοινωνικής δικαιοσύνης και της αξιοπρεπούς διαβίωσης των πολιτών. Μέσω των δράσεών μας υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματά τους τα οποία αποτελούν τη βάση του δημοκρατικού πολιτεύματος.

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ στις 3 Δεκεμβρίου 2021, με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία.